lördag, augusti 05, 2006

Om att kategorisera musik

Det sägs att den samtida människan gärna vill strukturera det kaos som i allmänhet kallas vardag. Personligen tror jag att människan lika gärna vill uppleva en känsla av att utföra något. Följaktligen vill vi helst, om möjligt, förena dessa två ting.

Därför kategoriserar jag musik - ständigt. På datorn, i skivhyllan, i huvudet. Det kan handla om såväl rangordningar och kronologiska ordningar som genreindelningar och utrensningar. Huvudsaken är att musiken i slutändan är sorterad.

Denna, ska vi kalla det, fetish, har följt med mig i ett antal år nu. Resultatet är att jag på millimetern vet vad jag har för musik, var den finns, när jag har köpt den, varför den blev köpt och hur den låter (oftast). Många är de vingliga nätter då jag varit i stort sett oförmögen att göra precis vad som helst, förutom att hitta specifika cd-singlar.

Detta är alltså ett sätt för mig att hantera den kaotiska vardagen. En nyordning i skivhyllan ger mig den där behagliga känslan av att verkligen ha åstadkommit något. Men ändå, kort efter att jag fullbordat ännu ett mästerverk, brukar jag fråga mig själv varför, om detta är livet, ändhållplatsen, eller om allting kanske börjar imorgon.

2 kommentarer:

papphatt sa...

En bra start. Det är ju ändå kategoriserandet som håller en vid liv.

papphatt sa...

jag gillar namnet "hughgrantochjag"