torsdag, oktober 26, 2006

Om att gradvis tappa tålamodet

En maskinbyråkrati är en maskinbyråkrati är en maskinbyråkrati. Redan de gamla fordisterna fastslog att tillverkningsindustrin av effektivitetsskäl måste bestå av standardiserade uppgifter som är enkla för den anställde att lära sig och enkla för den överordnade att kontrollera. Kanske måste man acceptera detta faktum. Jag gör mitt bästa. Problemet med en hårt regelstyrd verksamhet är dock att medarbetarna till slut låter reglerna bli ett självändamål.

Det är förvisso ganska sympatiskt att min närmaste chef är kvinna och polska. Mindre sympatiskt är det alltjämt att hon var tjugonde minut besöker mig, enkom för att förflytta sladden X från punkten A till punkten B trots att sladden X likaväl kunde fått ligga kvar på punkten A, eftersom kunden Z ändå inte kommer märka var sladden X ligger, med anledning av att sladdjävlen ändå återfinns på insidan av lamphelvetet. Men för systemets skull; eftersom gudomligheten har bestämt att sladden X ska befinna sig på punkten B, är jag beredd att acceptera Chefens beteende.

Vad jag dock inte accepterar är när Maskinbyråkratin försöker loose up the ties that bind och vara lite wild ’n crazy. (Märk väl att jag nämner ordet ”försöker”). Min läromästare Tandis är en inbiten montör. Han har uppskattningsvis inte besökt sin tandläkare sedan Carl Bildt var statsminister, men kan å andra sidan allting om hur man monterar en lampa, samt vad de olika pryttlarna man skruvar dit heter. Hursomhelst, Tandis avslutade upplärningssejouren med att blaséartat deklarera att ”de där fyra etiketterna kan man sätta lite varsomhelst, det spelar ingen roll”.

Fast det klart den här etiketten måste ju sitta närmst kontakten och de här två andra ska sitta bredvid varandra och den här fjärde lappen måste sitta bredvid den här femte etiketten som jag glömde berätta om”

Jag kunde alltså välja huruvida etikett 1 skulle ha etikett 2 eller etikett 3 som granne. Vild och galen som jag blev av detta personlighetsutvecklande alternativ blandade jag och gav hejvilt. Ibland struntade jag till och med i att sätta dit lappen. Hoppas kontrollrummet kokade över av helig ilska.

2 kommentarer:

collin sa...

du låter lite bitter gubben! säg upp dig och kom upp till norrland. saknar dig

Anonym sa...

här sitter jag och försöker plugga till min tenta i organisation och söker på ordet maskinbyråkrati, och vad hittar jag? din underhållande blogg :D hehe like it alot