onsdag, november 01, 2006

Om snöfall och monotoni

Så föll den första snön över det heliga Jönköping, och själv föll jag redan klockan kolsvart ner från sängen och ut i den tidiga morgonen med min molande bitterhet som enda sällskap. Efter en kylslagen bilfärd i kamelfart utmed den spikraka tundran var jag och min kompanjon framme vid dagens meningslösa mål: Lagret.

Efter förra veckans antropologiska studie av det tjeckoslovakiska 70-talet inbillade jag mig nu att det post-post-moderna samhället fullkomligen skulle skölja över mig. Så blev det naturligtvis inte. Arbetsuppgifterna antog istället extremt minimaliserade former och snart misstänkte jag att det faktiskt var en livs levande Henry Ford som övervakade mig genom den där kameran i taket.

Någon idiot som helt uppenbart är en ännu större idiot än jag själv hade märkt inte mindre än sextusen kalsongkartonger med fel etikett. Jag och min kompanjon, Golfproffset, fick till uppgift att märka om samtliga av dessa sextusen kartonger. Arbetet började och efter fem minuter utförde vi uppgifterna i sömnen.

Ibland utväxlade vi några meningar och kom snart fram till att vi hyste samma besatthet för textteve båda två. Likheterna oss emellan slutade dock någonstans i höjd med att Golfproffset spelade upp en svit sånger av The Police, Haddaway och Iron Maiden, samtidigt som han berättade hur han skulle tillbringa januari månad på Sicilien för att slipa järnsjuan inför tourpremiären i Argentina. Mitt innandöme fylldes ögonblickligen av såväl avsmak som avund.

Och som sagt, den första snön har fallit. Detta betyder med största sannolikhet att man inte kommer kunna cykla hem från klubben på lördag utan att slå ihjäl sig. Men vid närmare eftertanke låter det som ett fullt gångbart alternativ.

Inga kommentarer: