torsdag, december 07, 2006

Om språkets förmåga att glorifiera verkligheten

Tidigt onsdag morgon ringde chefen; min chef vid bemanningsföretaget, that is to say. Han ville naturligtvis veta vad dispyten mellan mig och Ärkebossen egentligen handlade om, och varför Ärkebossen hade skickat hem mig från Knäckebröhult. Med patologisk diplomati förklarade jag händelsen och medgav att jag hade felat, d.v.s flyttat på lådor (!), men fördömde samtidigt påföljden, d.v.s avhysningen.

Denna skenbart ödmjuka inställning från min sida fick chefen att falla likt en julgran, för även han tyckte att Ärkebossen var ett regelrätt och maktgalet svin som genom goda transportvitsord idag har en lön som överstiger det anständiga. Sedan gnisslade chefen vidare en halvtimme om hur tufft livet kan vara som konsult.

Konsult?

Jag är alltså konsult.

Det svenska språket är fantastiskt.

Transportvitsord innebär att du beter sig så grisigt på arbetsplatsen att ingen står ut med dig. I slutändan kommer detta resultera i att din arbetsgivare helt plötsligt erbjuder dig ett annat arbete, företrädesvis ett högre betalt arbete, eftersom ett högre betalt arbete intresserar dig. Detta högre betalda arbete blir du erbjuden eftersom din arbetsgivare vitsordat dig inför någon annan arbetsgivare, antingen inom samma organisation, eller, ännu hellre, någon helt annanstans. Din arbetsgivare har därmed genom vitsord transporterat bort dig från sin absoluta närhet. Sedan upprepas proceduren tills du är EU-kommisionär.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Jag drog den där vitsordsteorin för att "muntra upp" vår securitassnubbe som nästan (men bara nästan) är mer bitter än jag och konstant hatar på sin chef. Är inte så säker på att han köpte det dock, men det beror nog mest på att jag förklarade det dåligt.

Lisafisa gbg sa...

heeej anders!

jag tycker knäckebrödhult verkar spännande. det regnar och jag är trött. men jag har anammat dig och införskaffat en datormus som jag vänsterjusterat - fantastiskt!

kram lisa