söndag, januari 21, 2007

Om nattlivet

I den till hälften hippa och till häften ruffiga stadsdelen Friedrichshain i östra Berlin ligger lokalerna för technoklubben Panorama Bar. Stället är dock inte alls någon bar utan en gammal fabrik. Klubben slår upp portarna varje helg och ska tydligen vara den hetaste skiten just nu. Därför var jag så klart tvungen att prova. Musikgenren techno infogas kanske inte på min dagliga spellista, men intressanta iakttagelser kan man ju göra ändå, och sådana gjordes också.

Redan vid ingången uppstod den första kulturkrocken eftersom vakterna nogsamt letade igenom väskor och fickor efter färgglada piller - och kameror. När vi till slut kommit in förstod jag att kameror förmodligen blivit bannlysta på somliga gästers begäran, det fanns nämligen s k "mörkrum" där män idkar olika sorters älskog i sällskap av andra män.

Därefter märkte jag att kön till baren, det fullpackade stället till trots, var obefintlig. Som svensk popklubbssvenne är det näppeligen något man är van vid. Folk uppehöll sig istället med att dansa. Svaret på varför alla dansade fanns antagligen i deras pupiller, men det vet jag inte helt säkert. Detta eftersom det var strikt förbjudet att titta varandra i ögonen på technodansgolvet.

Ögonkontakt betraktas förmodligen som ett tecken på svalt dansintresse och bestraffas omedelbart och obönhörligen med ofrivillig ensamdans, alternativt belönas med manlig förföljare. Vid halv sex-tiden kände jag mig tillräckligt egoboostad av alla manliga förföljare för att ensam gå hem i den tidiga, regniga morgonen.

1 kommentar:

kristoffer sa...

halli halllå gubben!

dags att skriva snart igen? väntar frenetiskt på att få ta del av dina äventyr och skolan...
ta hand om dig!
mycket kärlek!