söndag, januari 20, 2008

Om att spola tillbaka för att gå framåt

Jag var på Pustervik i Göteborg i helgen. Det var rockfest. Dansgolvet sjöng när Popsicle spelades. Alla var lyckliga.

I folkvimlet lyckades jag lokalisera ett bekant ansikte. Vi växte upp i samma jönköpingska bostadsområde och följdes åt i skolsystemet genom hela uppväxten, från lågstadiet till gymnasiet. Nu bor vi i Göteborg båda två. Det är ganska fint, av någon anledning.

Dessutom fick jag äntligen berätta för det bekanta ansiktet om mitt enda egentliga minne av honom. Det var under friluftsdagen i skidspåren för femton år sedan. Jag gick i fyran och han gick i sexan. Han var skolans ärkeidrottare, och trots åldersskillnaden höll jag jämna steg med honom över fem km skidlöpning. En stor ära för mig förstås. En seger.

Jag tänker väldigt ofta på den dagen. Som en påminnelse om att det faktiskt går.

Inga kommentarer: