torsdag, mars 27, 2008

Om läkare utan gränser

För ett par år sedan var mina halsmandlar på väg att bringa mig om livet. Efter att ha fått medicin utskriven gick jag ner till min mors avdelning på sjukhuset för att be om inspektion. Där fick jag träffa en legendarisk vän min mamma: Mieczyslaw, Den Polske Läkaren.

Mieczyslaw kom till Sverige för 35 år sedan och pratar fortfarande obegriplig och osnuten läkarsvenska. Legendarisk är han till följd av de historier som min mor har att berätta om honom. Han är dessutom ansvarig för att familjens medicinskåp alltid är välfyllt.

När Den Polske Läkaren fick se vad hans svenska kollega två trappor upp hade skrivit ut till mina halsmandlar utbrast han, "Hwad inn ij hijellwette! Vicken jawla schijtmeddizijn! Har vättu, dätta ar rijcktiga greijer!", och jag fick något som gjorde mig frisk på två röda.

Var Mieczyslaw än befinner sig i det dagliga livet faller folk som furor och vill dö. Aldrig händer det att han i lugn och ro sitter på en centralstation utan att högtalarsystemet ber om läkarhjälp. Och Mieczyslaw är alltid redo. Han lämnar aldrig hemmet utan att fylla fickorna och kofferten med dropp, smärtstillande och tillhörande kanyler.

Hans ofta upprepade paradexempel är historien när han en dag under bilfärden till jobbet såg hur en gamling segnade ner i en bankomatkö. Mieczyslaw tvärbromsade, roffade åt sig läkarväskan och sprang in i bankomatkön för att ge första hjälpen. Snart insåg han att det behövdes ännu tyngre artelleri för att väcka liv i den redan halvdöde, varpå han sprang tillbaka mot bilens baklucka. Väl där ser han hur en poliskonstapel bekymrat muttrar över Den Polske Läkarens kontinentala parkering. Såväl parkeringsböter som högerkrokar sägs ha hängt i luften under några skälvande sekunder, men till slut lyckades Mieczyslaw sparka liv i den gamle vid bankomaten, för att sedan köra vidare till jobbet - utan parkeringsböter.

I veckan har jag återigen sånär avlidit på grund av mina halsmandlar. Medicinburken som har räddat mig är så klart undertecknad av Mieczyslaw, Den Polske Läkaren.

Inga kommentarer: