fredag, augusti 29, 2008

Om förtroendet för den förda politiken

Idag tog jag ett stort kliv i min civila olydnadskarriär; jag plankade på SJ:s tåg från Falköping till Göteborg. Vanligen köper jag snällt men motvilligt min biljett av detta statliga bolag som utger sig för att arbeta i det allmännas tjänst. Men när samtliga platser i tågets andra klass-vagnar är upptagna samtidigt som första klass-vagnen ekar spöklikt tom tycker man (jag) att de överblivna första klass-biljetterna kunde (borde) reduceras lite (mycket) i pris.

Det tycker dock inte SJ, det statliga bologet som arbetar i det allmännas tjänst, så jag klev istället ombord och satte mig biljettlös i bistron och låtsades som att solen bländade mina ögon, vilket den också gjorde. Därefter njöt jag kisandes av mitt statligt inköpta kaffe som jag köpt av den statligt anställda cafépersonalen, vilken glatt arbetade vidare i det allmännas tjänst. I den spöklikt tomma första klass-vagnen låg bananerna oätna och SVD oläst.

Inga kommentarer: