onsdag, oktober 22, 2008

Om här och då

I grew old in just one day, I grew old in just one day

Jag och Skoförsäljaren spelar badminton och jag får så mycket stryk att jag inte kan stå på benen. Det värsta är inte att jag är så chanslös, utan att jag måste erkänna för mig själv att jag inte längre är lika snabb i fötterna som jag varit.

I died at twenty-one, I died at twenty-one

Vi har spelat badminton mot varandra sedan vi gick i gymnasiet - varje vecka på bollsporten, minns du? - så jag är mycket väl medveten om att jag brukar få stryk. Men när man helt plötsligt snubblar istället för att åtminstone nästan nå bollen. Sånt känns.

I grew old in just one day

Och det är fyra år sedan katastrofkvällen med den fantastiska spelningen i Huskvarna Folkets Park - jag drack jag vet inte hur mycket på jag vet inte hur kort tid, minns du? - Då var jag också snabb. Sedan sjöng Henrik Berggren.

I died at twenty-one

Det gjorde jag också. Kanske den kvällen till och med. Som att konsten skapade skeendet.

I grew old in just one day

I helgen ska jag köpa nya skor. Snabba så inihelvete ska de vara.

Forever Young

5 kommentarer:

Kristina sa...

Det här med 21-årsångesten har jag tänkt på:

"21 och redan gammal
vill inte ens tänka på
när du blir 22" - nordpolen, 2008

"here it comes, 21
nothing is ended, nothing is begun", lucksmiths, 1994

"but boy, you´re not a day over twenty one, but you already feel like half your life has gone", mystery jets, 2008

Anders sa...

Kristina: Jag också:

"I was twenty-one years, when I wrote this song, I'm twenty-two now but i won't be for long" Billy Bragg, 1983

"What does it take to turn you on, now you're over 21?" Suede, 1992

Ellinor sa...

Jag hade en diskurs med min pappa på temat ungdom för ett tag sen vilket slutade med att jag blev sur och bestämd och sa att det finns viktigare saker än att var ung, och det var jag som var bitter fast att det var han som var gammal.

Totte da Housecat sa...

Du har många ungdomsår kvar A.
Peter Siepen t.ex. är 46 år gammal, och han kan väl knappast betecknas som vuxen.

Anders sa...

ellinor: att det skulle finnas "viktigare saker än att vara ung" låter definitivt som något du skulle kunna säga. Du har säkert sagt det många gånger, sogar.

Huskatten: "Ung" och " vuxen" är väl inte motsatser nödvändigtvis? det är däremot "A" och "Peter Siepen", förhoppningsvis.