torsdag, november 20, 2008

Om makt, ansvar och bloggar

Hej Bo Rothstein,

jag håller det för oacceptabelt att folk i bloggosfären nedlåter sig till att anonymt skriva sexistiska och rasistiska kommentarer, både om dig och andra personer. Punkt.

Icke desto mindre anser jag det vara ynkligt att en redan inflytelserik forskare tillägnar en viktig och intressant debatt åt sig själv, för det är precis vad du gör. På bästa spaltutrymme dessutom. Jag inser förvisso att det knappast är ditt fel att GP:s kulturredaktion har publicerat din artikel om bloggens eventuella roll i demokratin (GP, 11 nov -08), men precis som i bloggosfären tycker jag att man bör ta ansvar för vad man skriver samt för hur man vill framstå i andras ögon - och i just mina ögon framstår du för tillfället som grälsjuk och småaktig.

I din forskning inom statsvetenskapen framhäver du ofta betydelsen av det stora, generella, trovärdiga systemet. Kunde du inte ha skrivit lite mer om vissa generella drag av resultaten inom bloggforskningen istället? Det hade faktiskt varit intressant att läsa lite mer om Robert Putnams studier på området och dina kommentarer till dessa. På riktigt.

Dina personliga vendettor och slagsmål med väderkvarnar (ursäkta den nedlåtande tonen) tycker jag dock att du bör klara av på annat sätt. Du sitter trots allt på ett enormt tolkningsföreträde gentemot andra debattörer i Sverige, en handfull ledarskribenter undantagna. Din ställning som fri forskare är knappast hotad eller ens eftersatt till följd av kommentarer i bloggvärlden, låt vara att de är nog så vidriga. Använd istället ditt tolkningsföreträde till att punkta på dina forskningsresultat, inte på din person. Jag har rätt att kräva det, alla har rätt att kräva det.

Mvh
Anders Johansson

Ps I. Du är välkommen att kommentera detta inlägg här på min blogg. Om inte det räcker har du dessutom min tillåtelse att låta publicera inlägget i oavkortad form i lämplig tryckt källa samt din kommentar därtill. Jag finns annars att nå på min universitetsmail: gusjande09[at]student,gu,se Ds

1 kommentar:

Lisa sa...

Bo kanske borde skaffa en blogg så kan han publicera sina interna angelägenheter på den istället för på bästa plats i GP. Jag tycker inte det är för mycket begärt att man tar allmänhetens, i det här fallet brist på, intresse i beaktande innan man skriver något i en Sveriges största morgontidningar. Pinsamt!