måndag, december 08, 2008

Om bildning

Det är skillnad på böcker och böcker, särskilt på böcker och pretensiösa dito. Min högsta svansförarbok är Äcklet av Jean-Paul Sartre. Det måste ha varit åtminstone fyra år sedan jag köpte den nu; 208 sidor tjock, 69 kronor dyr, oändlig till sin karaktär.

Första gången kom jag till sidan 27. Därefter lät jag saken bero ett par år innan jag återupptog läsandet och stannade vid sidan 44. I våras gjorde jag ytterligare en kraftansträngning som slutade på sidan 96. Idag plockade jag ut boken ur hyllan ännu en gång och tröttnade redan på sidan 98.

Men jag ska. Snart. Jag ska bara först.

2 kommentarer:

Ola sa...

Haha, skönt att man inte är ensam med prettoambitioner som man inte lyckas genomföra.

Totte da Housecat sa...

Klassiker är böcker som alla vill ha läst men som ingen vill läsa.