tisdag, februari 17, 2009

Om årstider och det tecknade imperiet

Outgrundliga äro herrens vägar, för redan idag infann sig årets första vårkänsla.

Ur tid är klockan, parafraserade Kalle Anka den gode Shakespeare i ett veckonummer från sent 90-tal, eller om det var tidigt 00-tal. Att skriva text till pratbubblorna i Kalle Anka är ett av mina all-time drömjobb. Fullt av barnvänliga svordomar och dåliga ordvitsar. Tänk att dagarna i ända få skriva varianter på "Håll snattran" och "Fy bubblan", tänk att få döpa professorer till "Sunt ver Nuft", snåljåpar till "Enok Femti" eller världens avkrokar till "Långbortistan" . Vad mer kan man begära av ett hederligt arbete? Dock har jag bara två vänner som hyser samma fnissiga lidelse för detta Kalle Anka-språkbruk som jag gör. Märkvärdigt få, kan jag tycka. Folk har ingen känsla för feeling.

Ibland plockar jag fram min samlade Kalle Anka-kollektion när jag är hemma hos mina föräldrar. Min fnissiga lidelse för språkbruket till trots, brukar jag förnimma en viss själslig rodnad över det faktum att den sista luntan är daterad till 2003; jag var Kalle Anka-prenumerant på fullt allvar fram till dess att jag flyttade hemifrån vid 19 års ålder. Visserligen betalade jag inte för årsprenumerationen själv, det gjorde farmor varje jul. Men ändå.

Tidningen damp i alla fall ner i brevlådan varje fredag, vilket kändes mycket trivsamt. Detta innebar så klart att mycket av min fredagskänsla i tonåren kretsade kring just Kalle Anka. Tänk om det hade räckt med en serietidning för att kunna njuta av fredagskänslan numera. Vad rik jag hade varit. Vad fräsch jag hade varit på jobbet varje lördag.

Anledningen till den tidiga vårkänslan var hursomhelst att jag nyss hörde Släpp in solen med [ingenting]. Tack, P3.

3 kommentarer:

Kristina sa...

Haha! Har en lista någonstans på minnesvärda kändisnamn, jag drar mig till minnes:

Golf Dumgren
Klant Ostwodd
Julia Robot
Bosse Sprängsten

Någon sa att Kråkan Gnällström ska ha figurerat i en nyare pocket. Hilarious.

Anders sa...

Hahaha, fantastiskt!

Men okej, nu har jag tre vänner som jag delar detta intresse med. Någon mer som har lust att anmäla sig?

Jenny sa...

Fredagar bestående av besök i Ankeborg och Disneydags, nostalgitripp!

Jag är den första som med nöje kastar mig över en bit älgkött för tillredning. Det kallas hämnd.