onsdag, februari 11, 2009

Om den tid som lyckligtvis har flytt



För två år sedan flyttade jag till Berlin. I Berlin bor alla unga vuxna i kollektiv. Alla. Inte bara stenkastarvänstern. Så när jag anlände till Berlin för två år sedan bodde jag så klart i olika kollektiv.

Det första kollektivet bodde jag i under en månads tid. En kompis kompis, vi kan kalla honom Tomas från Skåne eftersom han hette Tomas och kom från Skåne, skulle hyra ut sitt rum för han var tvungen att åka hem till Sverige och stämpla upp sin A-kassa. I Berlin gjorde Tomas från Skåne inte ett skit, utan sysselsatte sig istället med att klubba, holka, odla mustasch och äta kebab.

Tomas från Skånes kollektivkompisar var tre till antalet. En statsvetartjej, en ingenjörskille samt en tjej, vi kan kalla henne Anna från Schweiz eftersom hon hette Anna och kom från Schweiz, som försörjde sig genom att sälja halsband som hon gjort av leksaksbilar. Detta gjorde hon via Myspace. Och folk verkade faktiskt köpa.

Nåväl.

Av en rad anledningar skydde jag Anna från Schweiz som pesten. Hon avskydde mig också, mest av den anledningen att jag inte satt ner när jag gjorde nummer ett. Det avskydde hon så mycket att hon en dag satte upp en arg lapp på toaletten, "Sit down!", istället för att helt enkelt säga det till mig. Efter den lappen avskydde jag Anna från Schweiz ännu mer. Därefter flyttade jag ut.

Vad Tomas från Skåne gör nuförtiden är jag inte ett dugg intresserad av veta, men ibland undrar jag vad Anna från Schweiz sysslar med. Framförallt undrar jag om hon läser tidskriften Schmuck zum selber machen, Smycken att göra på egen hand.

För två år sedan flyttade jag alltså till Berlin. Det tänker jag inte göra om.

1 kommentar:

Tant A sa...

Jag hade blivit så irriterad över uppläxningen att jag bajsat i duschen. Smuts är bara ting på fel ställe, hade jag skrivit på min lilla flagga jag satte ner i korven.