lördag, december 12, 2009

Om bristen på förortspoäng och bra tv















Jag såg fredspriskonserten i Oslo på tv igår och påmindes då bland annat om följande. I tonåren fanns det många som jag på allvar tyckte var coolast på planeten, två av dessa var svarta män, och båda stod på scen i Oslo igår kväll: Will Smith som konferencier och Wyclef Jean som sig själv. Will Smith var Fresh Prince både på skiva och på kanal 5, Wyclef Jean var med i The Fugees och släppte The Carnival på egen hand kort därefter. Coola, tyckte jag, på 90-talet.

Och nu, nu deltar de i Nobels fredspriskonsert! Hallå, hur oghetto kan man bli! I vita medelklasskretsar är alltid den fräckast som har mest ghettokredd. Med gårdagens fredspriskonsert kan jag för gott ta farväl av de förortspoäng som jag tidigare eventuellt besatt. Jag menar, fredspriskonsert, whiter than snow on Bowie's nose.

Nåväl, om festen:

Will Smith och Jada Pinkett Smith var trumendously patriotic och en spegelbild av presidentparet them selves, men ändå relativt roliga och avspända i sina roller som konferencierer för spektaklet. Och Wyclef Jean, herregud! Clef rev av finfina versioner av Gunpowder och Diallo innan han gav sig på att freestyla sig igenom Sweetest Girl. Fredsprispubliken svarade till och med när han skanderade put ya hands up put ya hands up och vaggade itakt. Därefter gick Wyclef ut i publiken, satte kurs mot det norska kronprinsparet och frågade where the princess at where the princess at och highfivade sig sedan igenom hela kungalogen.

Knappast ghetto, men djävulskt bra tv.

9 kommentarer:

Kristina sa...

Haha, prins Haakon på 4:40 är det bästa jag har sett. Tv-historia, kungahistoria, Wyclef-historia. Allt är bättre i Norge. Allt.

Anonym sa...

Mannen på 5:00. Honom älskar jag också. Här ser vi nån som lättar på slipsknuten.

Anders sa...

Ah, så många whitest men and women alive här. Är det Angela Merkel längst till vänster på 4:43?

Haha, mannen på 5:00, han är straight outta Brooklyn!

Kristina sa...

Haha, hon som vinkar med nån slags "sänk volymen"-vink? I wish.

Och för er andra som inte har sätt: männen från 7:12. Priceless.

Kristina sa...

Åh, gud. Jag skrev "sätt". Pinsamhetsdöden.

Anders sa...

Pinsamhetsdöden noterad. Inristad i sten också. For-evah-evah-evah.

Ah, männen från 7:12. Notera särskilt man i röd slips till vänster från 7:25 samt dennes kamrat som står mitt emot till höger.

Tycker för övrigt att Mette-Marit öser lite väl dåligt. Hon är ju ändå en kvinna av folket som har varit på festival och så där..

Kristina sa...

Verkligen, så mycket för street smart, thug life-prinsessan. MEN! Den glade mannen som står och simmar hundsim längst ut på kungaraden, t.ex 6:44? Vem ÄR det? Är det kungen? Isåfall, igen: allt är mycket bättre i Norge. Allt.

Agnes sa...

Jag kan inte se detta hemma. Fattar nu hur jag lider av att läsa er hysteriska konversation utan att kunna se. FATTAR NI DET!?

Anders sa...

Alla härskartekniker räknas, känn hur din dator och ditt internet är förminskat och förlöjligat, Agnes. KÄNN!

Hahaha! Om 6:44-mannen är kungen, då är Norge skiten.

6:22, Wyclef ba "Wzup homie, wzup homie" med hundsimskungen. Och sen 6:40, Wyclef ba "Ima tell you what you told me / cash rules everything around me / singin dollah dollah bill y'all / dollah dollah bill y'all".

Och hundsimskungen är med på noterna! Han har greppat allt: money talks, hundsim walks.