söndag, januari 24, 2010

Om den interagerande manligheten, I













För någon månad sedan blev jag djupt traumatiserad i bastun på gymmet. Helt plötsligt stod en gestalt i dörröppningen till bastun och riktar något som ser ut som en pistol mot mig. Gestalten stod där i motljus - lång, utmärglad och mäktig - så jag fick direkt en filmisk känsla av att Terminator hade kommit för att hämnas på mig. Det var dock ingen pistol som Gestalten riktade mot mig, utan en trädgårdsslang. Och utan att ta någon notis om min uppenbarelse började Gestalten spruta ner hela (hela!) bastun med kallvatten. Jag gormade och skrek, hoppade från hörn till hörn i bastun och skrikfrågade vad in i helvete Gestalten höll på med, men han bara mumlade och grumlade, försvann med trädgårdsslangen och kom in i bastun igen, satte sig längst upp och utbrast:

-NOOO E TE PRRAA FÄRMÄH!

På sjungande finlandssvenska. Så klart.

Den utmärglade Terminatorgestalten med trädgårdsslangen var alltså bara en medelålders, finländsk bastugalning som ville bättra på färmähn lite grann. Detta var dock inte så bara för mig eftersom jag satt där försökte andas med bultande dödsångest i hundra graders färmäh.

Men i alla fall:

I veckan satt jag återigen och bastade efter gymmet OCH VEM KLIVER IN om inte BASTUGALNINGEN!

-Aaaasch, te e jo ingen FÄRMÄH her i pastohn påijckar! fnös Bastugalningen och började återigen vattna bastun tills man inte längre kunde andas.
-Jag känner igen dig, väste jag till Bastugalningen. Jag har till och med berättat om vårt möte i radio, viskade jag och försökte vara hotfull.
-IAJAHA?! gapade Bastugalningen och spände ögonen i mig. Men jak jillar att pastah äftär treningen! Å jak trenar mykke! Tu porte fullja me på fållypoll å pattmintån nån kång! Te e jak å nåra otpytesstotentär som jag lärt pastah på rikktit som prokar schpela pattmintån ihåp! Te e pra trening!
-Okej, jag kommer! Räkna med mig! sa jag skräsckslaget.
-PRA! FI SES! skrek Bastugalningen och försvann.

------------------------------------------------------

Jag ska alltså börja schpela pattmintån åkk pastah på gymmet tillsammans med en skogstokig finne och hans utbytesstudentkompisar. Det här kan ju inte bli annat än jätteroligt.

Fortsättning följer.

4 kommentarer:

Grovt Initiativ sa...

jag ser med glädje fram emot den fortsättningen.

Mi Sli sa...

Ha ha ha! Dialekthumor kan vara den bästa humorn.

Anders sa...

Jaa, dialekthumor är så sjukt kul! Finlandssvenska och skånska/småländska är mina favvisar.

Mi Sli sa...

Detta verkar ju vara en situation av "when you can't beat 'em, join 'em".