torsdag, december 23, 2010

Om varför spekulationerna mot Assange är ovärdiga ett demokratiskt samhälle

Camilla Lindberg har skrivit en replik på Isobel Hadley-Kamptz debattartikel på SVT Debatts hemsida. Hadley-Kamptz menade att mediaspekulationerna i Assanges skuld är osmakliga och inte värdiga ett demokratiskt samhälle. Något som jag höll med om i mitt tidigare inlägg. Camilla Lindberg menar emellertid att Assanges skuld MÅSTE diskuteras eftersom det är något som ”folk pratar om”.

Eftersom jag själv medverkade i programmet vill jag gärna kommentera detta:

Det förvånar mig att en liberal debattör som Camilla Lindberg tycker att allmänintresset – det folk pratar om - är viktigare att värna om än enskilda individers fri- och rättigheter. Liberalism består nämligen inte i att tillåta allt. Tillåtandet tar nämligen slut där människors individuella fri- och rättigheter tar vid. I det här fallet är det Julian Assanges och de två anmälande kvinnornas demokratiska rätt till en domstolsprocess som främst ska värnas, inte allmänhetens intresse i spruckna kondomer.

Jag, Isobel Hadley-Kamptz och många andra tycker att spekulerandet i Julian Assanges skuld är ovärdigt ett demokratiskt samhälle. Ett demokratiskt samhälle betraktar nämligen rättvisa domstolsprocesser som viktigare än mobbande mediadrev. Camilla Lindberg håller inte med. Jag respekterar den åsikten, men jag förstår inte varför Lindberg skriver under sin artikel i egenskap av liberal debattör.

Inga kommentarer: